Doosan Construction Equipment on tuonut markkinoille pitkäpuomiversion Stage IV-päästörajoitukset alittavasta DX225LC-5 -kaivukoneestaan. Sen kaivupuomin pituus on 8,5 ja kauhanvarren 6,2 metriä. Niillä saavutetaan 15,4 metrin ulottuvaisuus maantasossa ja maksimi kaivusyvyys 11,7 metriä. Kauhan murtovoimaksi valmistaja ilmoittaa 10 ja kauhanvarren kuusi tonnia.

Uusi Doosan DX225LC-5 soveltuu tietenkin kaikkiin töihin, missä tarvitaan parempaa ulottuvaisuutta kuin normipuomilla saavutetaan. Erilaiset ruoppaus- ja perkaustyöt sekä pitkien luiskien teot esimerkkeinä. Kokonaispainoksi valmistaja ilmoittaa 24,4 tonnia ja voimanlähteenä on kuusisylinterinen turboahdettu Doosan DL06P (124 kW). Stage IV -vaihe saavutetaan pakokaasujen takaisinkierrätyksellä (EGR) sekä SCR-katalysaattori AdBlue-ruiskutuksella. Partikkelisuodatinta (DPF) ei ole.

Polttoaineen kulutuksen tarkkailua on uusissa Doosaneissa helpotettu niin sanotulla kulutuksen trippimittarilla. Kuljettaja saa näyttöön napin painalluksella päivittäisen tai pitkän ajan kulutuslukemat. Edelleen Doosan on kehittänyt oman hydraulipumppujen ja dieselmoottorin seurustelua parantavan Smart Power Control -järjestelmän (SPC). Doosanin kutossarjan kaivukoneissa on automaattinen tyhjäkäynnille pudotus ja moottorin sammuminen voidaan ohjelmoida 3-60 minuutin tyhjäkäyntijakson jälkeen tapahtuvaksi.

Etähallintajärjestelmä DoosanConnect on asennettu vakiovarusteeksi jo tehtaalla valmiiksi kaikkiin Stage IV -vaiheen kaivukoneisiin, pyöräkuormaajiin ja dumppereihin. DoosanConnect on asennettavissa myös vanhempiin koneisiin, jolloin lyhyin solmittava käyttösopimus on kolmevuotinen.

Mallin DX225LC-5 edeltäjä oli DX225SLR-3. Ohjaamoa on suurennettu ja nyt muistiin voidaan ohjemoida valmiiksi jopa 10 eri työlaitetta. Joystickit ovat valmistajan mukaan nyt lyhyemmät ja ovat se ansiosta kevyemmät käyttää kuin aiemmin. Niiden konsolit liikkuvat istuimen mukana. Suoraan ajoa varten on erillinen ajopoljin perinteisten ajopolkimien vasemmalla puolella.

Kaikissa uuden 5-sarjan kaivukoneiden kaivupuomissa ja kauhanvarressa ainevahvuutta on kasvatettu.

Ohjaamon suodatuksessa on vakiona esisuodatin. Sen luvataan pitävän pölyn, lian, hyönteiset, sateen ja lumen entistä tehokkaammin ohjaamon ulkopuolella. Samalla varsinaisen ilmansuodattimen vaihtoväliä on pystytyy kasvattamaan. Doosan lupaa suodattimien vaihtamisen olevan aiempaa helpompaa, rakenteita on muutettu.

Doosanilla on Trimble-valmis optio saatavilla myös uuteen DX225SLR-5 -kaivukoneeseen. Se takaa, että Trimblen koneohjausjärjestelmä on heposti asennettavissa. Mitään hitsausta, poraamista, uudelleen maalausta ym. ei tarvitse tehdä.

Doosan DX225LC-5 oli ensi kertaa esillä viime vuoden Doosan Bobcat Demo Days -tapahtumassa.

 

Teksti ja kuvat: Konepörssi, Olli Päiviö

2018-10-03T13:40:54+00:00 lokakuu 3, 2018|