RealParkin tarjonta Mansen Mörinöillä oli taas tutunlaisen runsas. RealMachineryn, RealLiftin ja RealPartsinohella alueella esittäytyivät lukuisat yhteistyökumppanit omine osastoineen. Alueella pääsi koeajamaan koneitakin. Lauantain markkinat kruunasi Vicky Rostin keikka RealMachineryn lavalla.

Uutuustuotteita nähtiin alueella paljon. Tässä muutamia:

 

Doosanin uutuusmallina nähtiin lyhytperäinen pyöräalustainen kaivukone, DX165W-5 Artic. Se on rakennettu DX160W-5:n rungolle. Työpaino on 16,5 tonnia ja moottoritehoa 102,1 kilowattia (Perkins 1204F). Taittopuomin ja lyhytperäisyyden myötä kone soveltuu toimimaan ahtaissa kaupunkiolosuhteissa. Nostokapasiteetin sanotaan olevan kokoluokkansa suurin. Tämä yksilö oli varustettu ratavarustuksella.

Doosanin pyöräkuormaajamallisto täydentyy uudella 13,5 tonnin DL250TC-5:lla. Moottorina Doosan DL06P, tehoa 128 kilowattia, päästöluokka Stage IV. Kaatokuorma suorassa 11,1 tonnia ja irrotusvoima 107 kilonewtonia. Mekaanisen voimansiirron myötä kone soveltuu hyvin sekä kauha- että aurakäyttöön. DL250TC-5 on saatavana myös pidemmillä aisoilla varustettuna High Lift -versiona

.

Äskettäin solmitun yrityskaupan myötä RealParkissa nähtiin nyt ensi kertaa Hysterin trukkeja. RealLift osti huhtikuussa jyväskyläläisen KesLift Oy:n liiketoiminnat. Yritysten toiminnoissa ei ole päällekkäisyyksiä, vaan KesLiftin trukkiedustukset tuovat toivotun lisän RealLifitn edustuksiin. Keslift jatkaa toimintaansa entiseen malliin Jyväskylästä käsin. Yritys on edustanut Hyster-trukkeja jo 10 vuotta.

Ammannin uutuus oli pieni asfaltinlevitin, AFW 150-2. Moottorina Hatzin ilmajäähdytteinen diesel, tehoa 6,3 kilowattia. Säiliön tilavuus 600 litraa ja levitysleveys säädettävissä 800–1 300 millimetrin välillä. Noin tonnin omapainon myötä laitetta on helppo kuljettaa perävaunulla. Teoreettinen levityskapasiteetti on 35 tonnia tunnissa. Laite soveltuu hyvin asfaltin paikkaukseen sekä myös hiekoitukseen. AFW 150-2:n saa myös kiskovarustuksella.

Purkukone riskipaikkoihin. Porilainen Averfin Oy on suunnitellut ja valmistanut Bobcat E17 RC -kaivukoneperustaisen etäkäytettävän purkukoneen. Laitetta hallitaan langattomalla kauko-ohjaimella. Suoran näköyhteyden tapauksessa ei kuvan älylaseja tarvita. Hankalia ja vaarallisia paikkoja varten kone voidaan varustaa kameralla. Sitä varten on konepeiton päällä musta jalusta (kuvasta itse kamera puuttuu). Averfinnin Rami Mäkipääesittelee kuvassa miten käyttö tuolloin tapahtuu. Kuvaa purkukohteesta saadaan DJI:n älylaseille, ja päätä kääntelemällä näkymä vaihtuu. Suoraa näköyhteyttä kohteeseen ei siis tarvita. Laite painaa 1 700 kiloa.

Perässä vedettävä torninosturi Potainilta. Kuorma-auton perävaununa työmaalle kuljetettava Igo M 14 saadaan pystytettyä työkuntoon kahdessakymmenessä minuutissa. Tukijalat ovat hydraulikäyttöiset. Maksiminostokuorma on 1 800 kiloa. Ulottuvuus kääntökehästä on 22 metriä, jolloin kuormaa nousee 600 kiloa. Nostokoukku nousee parhaimmillaan yli 25 metriin. Laite on sähkökäyttöinen, mutta siihen on saatavana dieselaggregaatti sähköttömissä kohteissa operointia varten.

Teksti ja kuvat: Konepörssi, Esa Suominen

2018-05-17T14:36:59+00:00 toukokuu 17, 2018|