Lappeenrantalainen SSW-Infra oy kaipasi helpotusta kivihommiin. Sellaista saatiinkin, kun taloon tuli MecalacAS900 -pyöräkuormaaja varustettuna 180 astetta kääntyvällä puomilla. RealMachinery toimitti koneen ajoon kesän alussa ja elokuussa tavattu SSW-Infran Mikko Jauho oli erittäin tyytyväinen valintaansa kesän aikana saatujen kokemusten perusteella. Uudentyyppinen puomiratkaisu nopeuttaa oleellisesti työtekoa, varsinkin kivihommissa.

SSW-Infran uusi, 180 astetta kääntyvällä puomilla varustettu Mecalac AS900 -kuormaaja. Uudentyyppinen puomiratkaisu lisää koneen monikäyttöisyyttä kivihommissa, joita yritys paljon tekee.

Viherrakentamisen alalla toimiva SSW-Infra tekee nurmi- ja puistotöiden ohella myös betonisten reuna- ja laattakivien asennusta. Perinteisesti niitä on kanniskeltu ja passailtu paikoilleen käsivoimin. Jossain vaiheessa mukaan tulivat pienkuormaajat, jotka helpottavat kivilavojen purkua kuorma-autosta asennuspaikalle. Lisäksi pienkuormaajaa käytetään tasauksissa ja reunatäytöissä, joka nyt SSW-Infran uuden Mecalac-pyöräkuormaajan myötä helpottui edelleen.

Poikittain kääntyvä puomi mahdollistaa murskeen ja muunkin materiaalin sirottelun sivulle koneen liikkuessa eteenpäin. Lisäksi kääntyvä puomi tuo joustavuutta kivilavojen käsittelyyn. Töitä tehdään usein ahtaissa paikoissa, jolloin runko-ohjatun kuormaajankin käsittely on kankeaa. Mecalac AS900:ssa on kääntyvän puomin lisäksi nelipyöräohjaus, jolloin ulkomitoiltaan kookkaan koneen joutuisa käsittely onnistuu ahtaissa paikoissa. AS900:n omapaino on reilut seitsemän tonnia, joten aivan pienestä pyöräkuormaajasta ei enää puhuta. Massa tuo mukanaan tietenkin suuremman nostokapasiteetin. AS900:n kaatokuorma vakiokauhalla on 3 700 kiloa, kun puomi osoittaa eteenpäin ja renkaat ovat täysin käännettynä.

Kääntyvä monopuomi on koottu valu- ja levyosista. U-palkin kaltainen muoto tekee rakenteesta tukevan. Puomi kääntyy 180 astetta. Kääntö hoituu rullaketjun ja hydrauliikkasylinterien avulla.

Ja yllättävää kyllä, kaatokuorma kasvaa muutamalla sadalla kilolla, kun puomi käännetään 90 astetta sivulle, ja renkaat ovat edelleen kokonaan käännettynä. Nostotehoa olisi suuremmankin massan nostoon. AS900-mallia saa myös teleskooppipuomisena, jolloin arvot ovat toiset.
SSW-Infra tekee siis paljon reuna- ja laattakiviasennuksia. Niissä lavan paino on 1,3–1,5 tonnia.
”Kääntyvä kuormaaja oli ratkaiseva seikka tämän koneen hankintaan. Kokemusten perusteella Mecalac AS900 pesee linkkukoneen materiaalikäsittelyssä, ja monessa muussakin. Meidän työhömme kuuluu paljon kivikuormien purkua rekan kyydistä. Siinä Mecalac on aivan ehdoton monikäyttöisen puominsa johdosta”, sanoo Mikko Jauho.

Näkyvyys koneen lähialueille on erinomainen lattiaan asti ulottuvien ikkunoiden ansiosta.

Helpotusta myös asennukseen

Mecalacin yhteydessä RealMachinery toimitti SSW-Infralle myös helpotusta tarkkuutta ja voimaa vaativaan kivien paikalleensovitteluun. Aikaisemmin kivipihdeillä tapahtunut passaaminen hoituu nyt koneellisesti tanskalaisen Allift Al-Blazer 2000 -alipainenostimen avulla.
Se on varustettu omalla Hondan polttomoottorilla, joka pyörittää alipainepumppua. Nivelöidyn ja ympäripyörivän puomirakenteen ansiosta jopa 200 kilon painoisen kiven saa siirrettyä höyhenenkeveästi, sekä ennen kaikkea nopeasti ja turvallisesti kolmen metrin päähän. Reunakivetystä syntyy näin kerralla kuusi metriä, jonka jälkeen nostinta on siirrettävä. Se puolestaan tapahtuu kätevästi Mecalacilla. Nostimessa on omat trukkihaarukat, jolloin siirrossa kivilava kulkee kätevästi mukana. Jauhon mukaan tämä yhdistelmä (Mecalac&Allift) lisää kiviasennusten työturvallisuutta ja mahdollistaa ripeän asennustahdin yksinkin toimittaessa.

SSW-Infran Mikko Jauho (vas.) ja hänelle koneen myynyt RealMachineryn Riku Hietanen. Mecalacin nokalla on samassa yhteydessä toimitettu alipainenostin, joka muodostaa uuden kuormaajan kanssa tehokkaan parin kiviasennuksiin.

Mecalac AS900

Kone kuuluu syntyjään pyöräkuormaajien kategoriaan. Sen puomirakenne poikkeaa kuitenkin melkoisesti totutuista rakenteista. Keskellä oleva, yksi massiivinen konstruktio (monopuomi) on koottu valu- ja levyosista. Sen ainevahvuus on vähintäänkin luottamusta herättävä. Poikkeuksellista on koko puomin kääntyminen pystyakselin ympäri. Tällöin esimerkiksi kivihommissa paljon tehtävät reunatäytöt helpottuvat oleellisesti, kun kauhan saa käännettyä sivulle. Puomi kääntyy 90 astetta puolilleen eli yhteensä puoliympyrän. Jauhon mukaan 1,5 tonnin kivilavat eivät aiheuta ongelmia sivulle käännettäessä. Koneessa on kallistuva taka-akseli, joka kuitenkin lukittuu automaattisesti jäykäksi hydrauliikan avulla puomia sivulle käännettäessä. Se tuo koneelle lisävakautta.

Puomin kääntöä ohjataan vasemmalla jalalla.

Puomin kääntö on toteutettu vankalla rullaketjulla ilman hammastettua kääntökehää. Liike synnytetään kahdella hydrauliikkasylinterillä ja sitä hallitaan vasemman jalan polkimella, joka pyöräkuormaajissa on monesti paljon toimettomana. Koneen ketteryyttä lisää nelipyöräohjaus rapuohjaustoiminnolla. Näillä eväillä kuitenkin melko suuri kone käyttäytyy ketterästi ahtaissakin paikoissa. Kaksipyöräohjattuna toimivat takapyörät poikkeuksellisesti ohjaavina. Se aiheutti alussa Jauhon mukaan hieman päänvaivaa. Kaikkeen kuitenkin tottuu.
Mecalac AS900:n moottorina on Deutzin 55 kilowatin (75 hv) TCD 2,9 L4 -turbodieselmoottori. Ajovoimansiirto on hydrostaattinen. Edessä on jäykkä akseli ja takana kallistuva. Monopuomivarusteisena AS900 nostaa trukkilavan maasta 3,17 metriin. Koneen siirtonopeus on 40 kilometriä tunnissa, mutta Jauho sanoo alamäissä vauhdin kiipeävän jopa 45:een.

Hyvä näkyvyys

Kookkaasta rakenteestaan huolimatta monopuomi ei juurikaan haittaa näkyvyyttä eteen. Ainakaan näkyvyys ei ole yhtään huonompi kuin perinteisissä kaksiaisaisissa rakenteissa. AS900:ssa istutaan korkealla, joten sekin auttaa asiaa. Eturenkaille ja sivulle on näkyvyys huomionarvoisen hyvä. Se on tulosta lattiaan asti ulottuvista ikkunapinnoista. Myös taakse näkee hyvin korkealla istumisen johdosta. Hyvä näkyvyys tekee koneen käsittelystä joutuisampaa ja turvallisempaa.
Uuden Mecalacin mukana tulivat kauha ja trukkipiikit. Kahmarikauhan hankinta on harkinnassa. SSW-Infralla on aiempaakin kokemusta Mecalacin koneista. Vuoden 2002 MXT 10 päätyi nyt uuden koneen myötä varakoneeksi.

Konepeitto aukeaa reilusti tarjoten hyvän luokse pääsyn huoltokohteisiin toimien samalla vaikka sadesuojana. Moottorina Deutz TCD 2,9 L4 -turbodiesel, tehoa 55 kilowattia (75 hv).

Etelä-Karjalan alueella

SSW-Infran toimialue on Etelä-Karjala, jossa Jauhon mukaan töitä on riittänyt viime aikoina hyvin. Tekijöiden pulaa podetaan hänen mukaansa tälläkin alalla. Reilun vuosikymmenen toiminut yritys tekee viherrakentamista ja kiviasennuksia pääasiassa huhti-joulukuun välisenä aikana. Talviseen aikaan yritys tarjoaa roudansulatuspalvelua, johon on tarjolla nykyaikaiset laitteet. Töitä tehdään kolmen hengen voimin. Ajoittain apuna on vuokramiehiä. Hommia hoidetaan myös yhteistyössä muiden alan toimijoiden kanssa, jolloin pystytään tarjoamaan monipuolisempaa palvelua.
Kulunut kesä on mennyt Ruokolahden uuden kirkonkylän koulun viherrakennusurakan parissa. Kuntien lisäksi muita toimeksiantajia ovat yksityistahot (omakotitalojen piharakentaminen) ja rakennusliikkeet. Yleensä aliurakoitsijana toimiva SSW-Infra operoi paljon muun muassa YIT:nSkanska Infran ja imatralaisen rakennusliike Evälahden työmailla.

Alipainenostimen avulla syntyy kuusi metriä reunakivetystä muutamassa minuutissa ilman fyysistä ponnistelua ja laitteiden siirtoa. Mecalacilla nostin ja kivilava siirtyvät sitten nopeasti seuraavan asennuskohtaan.

Lue myös!

Ssw-Infra oy: Kivihommia ja viherrakentamista

Teksti ja kuvat: Konepörssi, Esa Suominen

2018-09-17T08:31:42+00:00 syyskuu 17, 2018|