Julkaistu: 01.11.2021

Doosan 7-sarja – Kestosuosikkien uusin versio

Doosanin uusien 7-sarjan koneiden lanseeraus on loppusuoralla. Tela-alustaisista kaivukoneista 14–25 tonniset ja pyöräalustaisista kaikki mallit lanseerataan syksyn 2021 ja alkuvuoden 2022 aikana. Kehittyneempi hydrauliikka, uudet toiminnalliset ominaisuudet, parantunut tehokkuus ja uudistettu ohjaamo ovat keskeisimmät muutokset edelliseen mallisarjaan.

Suomessa ensimmäisillä 7-sarjalaisilla on työskennelty jo jonkin aikaa, ja kentältä saatu palaute on ollut erittäin positiivista. Nyt lanseerausvuorossa ovat suosituimmat ja myydyimmät mallit, eli 14–25 tonnin kaivukoneet. Näiden koneiden suhteen maahantuojan odotukset ovatkin korkealla.

- Nyt lanseerattavat mallit ovat meille myyntimääriltään ne tärkeimmät ja odotamme jo suurella innolla niiden saapumista Suomeen. Konemyynnin sekä huollon tuotekoulutukset ovat jo hyvässä vauhdissa, jolla varmistamme parhaan mahdollisen tietotaidon ja palveluvalmiuden, kun näitä ensimmäisiä uuden sukupolven koneita ryhdytään myymään ja toimittamaan asiakkaillemme. 14–25 tonnisten kokoluokasta julkaistaan yhteensä 10 tela-alustaista ja 8 pyöräalustaista mallia. Näistä muutama malli on täysin uusia, joista yhtenä mainittakoon DX245NHD-7. Kyseessä on 25-tonninen tela-alustainen kaivukone, jossa on 30-tonnisen alavaunu. Kone on suunniteltu vaativiin erikoistöihin ja uskomme, että sille on kysyntää Suomessa, sanoo RealMachinery Oy:n Doosan-tuotepäällikkö Timo Salin.

Tehokkaammat aivot

Hydrauliikka on kokenut uudistuksia koko kaivinkonemallistossa.

- Perustekniikka hydrauliikan osalta on pysynyt pitkälti samanlaisena. Hydrauliikan ohjauksen hallintajärjestelmään on tullut uuden sukupolven tehokkaammat ”aivot”. Pääventtiilin muutokset mahdollistavat joukon uusia ominaisuuksia. Tarkkuutta koneen käyttöön tuo muun muassa ”Fine swing” -toiminta. Taakkaa nostettaessa ”Fine Swing” pehmentää käännön lähtöä ja pysäytystä.

Toinen uusi ominaisuus on ”Smart hydraulic for attachments”.

- Tämä toiminto parantaa puomin liikkeiden ja lisähydrauliikan samanaikaista käyttöä. Koneissa on myös uusi ”Tiltrotator mode”, joka optimoi hydrauliikan asetukset kauhanpyörittäjiä varten.

Puominkelluntaa ja vastapainoja

Pyöräalustaiset kaivinkonemallit ovat saamassa odotetun uudistuksen.

- Pyöröalustaisiin on tulossa puominkellunta ja pyöräohjaus vakio tehdasvarusteena. Tämä on tervetullut lisä Doosanin pyöräalustaisiin.

Ulkonäöllisesti koneisiin ei ole tullut isoja muutoksia, vaan koneet noudattavat tuttua Doosanin linjaa. Näkyvimmät uudistukset koskevat ohjaamoa ja vastapainoja.

- Vastapainojen muotoilua on parannettu huollettavuuden helpottamiseksi. Lisäksi on muutettu ylärungon rakennetta, mikä antaa mahdollisuuden erikokoisten vastapainojen käytölle. Tehtaalta on nyt suoraan saatavana raskaampia vastapainoja, jotka parantavat vakautta esimerkiksi raskaita kauhanpyörittäjiä käytettäessä.

Päästönormit määrittelevät mallien päivityksiä

Koneiden lanseeraukset ovat tyypillisesti seuranneet päästönormivaatimuksien aikataulua, näin on myös Doosanien osalla.

- Reilut 15 vuotta on menty koneiden julkistuksessa päästönormitahdissa ja uusi 7-sarja on aikataulutettu viimeisimmän EU Stage 5 -normien mukaan. Vaikka Stage 5 tuo jälleen tiukemmat normit, niin SCR-järjestelmän kehityttyä, on monen vieroksuma EGR voitu jättää yhtä vaille kaikista malleista pois. Tässä päästöteknologioiden vaihtokaupassa on DPF tullut takaisin, mutta entistä pidemmillä huolto- ja regenerointiväleillä, kertoo Salin.

Päästövaatimusten takia aikaisemmin on jouduttu turvautumaan kompromissiratkaisuihin esimerkiksi tehojen kanssa, mutta niistä on päästy nyt eroon.

- Myydyimmässä Stage 4 -mallissamme, DX235LCR:ssä, moottorin tehot olivat alle 130 kilowatin, jolloin päästiin matalampiin päästörajoihin. Nyt tämä kompromissiratkaisu on poistettu ja tehot ovat palautuneet normaalille tasolle. Uudistus nostaa myydyimmän mallin tehot 143 kilowattiin.

Kuljettajaystävällisyyteen panostettu

Suomessa työskennellään ääriolosuhteissa. Lämpötilaerot kesän ja talven välillä voivat olla jopa 60 astetta. Ohjaamon ilmastointi on tästä johtuen tärkeässä roolissa.

- Uudessa 7-sarjan ohjaamossa ilmastoinnin toimivuuteen on tehty muutoksia. Lämmön tuottoa ja jakamista on parannettu. Huomiota on kiinnitetty lämmön ohjaamiseen eri pinnoille, kuten laseihin, sanoo Salin.

Myös koneen varusteluun on kiinnitetty huomiota.

- Koneissa on uudet, isommat ja paremmat kosketusnäytöt sekä sivu- ja takakamerat vakiovarusteina. Istuin on yksi tärkeimmistä asioista parantamaan kuljettajan työviihtyvyyttä ohjaamossa. Uusissa malleissa istuin on laadukkaampi ja se on lämmityksen lisäksi saatavilla tuuletuksella. Lisävarusteena on saatavana myös muun muassa 360 kamerat, jotka perusmalleissa ovat erillisellä näytöllä ja lyhytperäisissä integroituina koneen omaan näyttöön. Pyöräalustaisissa kaivukoneissa uutena ominaisuutena on vakiona tuleva automaattinen kaivuujarru. Uudet 7-sarjan koneet on nähtävä ja koettava itse. Tervetuloa konekaupoille alan asiakaslähtöisimmälle toimijalle, vinkkaa Salin lopuksi.

Teksti: Taneli Jokela, RealMagazine