Julkaistu: 04.10.2021

Doosan DX245NHD-7 - koviin töihin

Doosanin täysin uusi 25-tonninen kaivukone on niin sanottu heavy duty -malli eli kaikin puolin varusteltu kovaan käyttöön. Siitä kertoo esimerkiksi 30-tonnisen alavunu, jossa kaikki komponentit kuten johtopyörät, ketjut ja rullat ovat pykälää järeämpiä kuin 25-tonnisessa on totuttu näkemään.

“DX245NHD-7 on tervetullut järeä lisäys keskikokoisten kaivukoneidemme perheeseen. Mallimerkinnässä N (narrow track) merkkaa kapeita teloja ja HD (heavy duty) soveltuvuttaa mitä kovimpiin ja kuluttavimpiin töihin. Kuljetusleveyskin on vain 2,54 metriä”, toteaa kaivukonespesialisti Stephane Dieu Doosanilta.

Ohjaamosta löytyy muun muassa seuraavia varusteita:

  • Doosan Smart Touch eli kahdeksan tuuman kokoinen kosketusnäyttö
  • DAB-radio, jossa handsfree ja bluetooth
  • Doosan Smart Key eli avaimeton käynnistys sekä kauko-ohjattu oven lukitus ja avaus
  • Istuin saatavana viilennyksellä ja lämmityksellä
  • Yhdensuuntaiset pyyhkijät ja uudelleen suunnitellut polkimet
  • Parannettu ilmankierto lämmitykseen, ilmastointiin ja jään sulatukseen
  • Kahdeksan led-valoa vakiona ja neljä lisävarusteina
  • AVM – Around View Monitor, joka tarkoittaa 360 asteen kameranäkymää
  • Esteistä hälyttävä tutkajärjestelmä (lisävaruste)

Kuusisylinterinen Stage V

Doosanin omaa valmistetta oleva kuusimukinen DL06V antaa tehot 131 kilowattia ja alittaa Stage V -päästörajat ilman pakokaasujen takaisinkierrätystä (EGR). Peltien alla pakokaasuja taltuttaa yhdistelmä DOC/DPF+SCR. Partikkelisuodattimen huoltoväli on kasvatettu peräti 8 000 tuntiin. Sitä ennen ei tarvitse valmistajan mukaan tehdä mitään. Regenerointi on tietenkin automaattinen.

Doosanilta luvataan myös, että uuden pääventtiilin sekä uuden hydraulijärjestelmän hallinnan (SPC3 Smart Power Controls) ansiosta polttoainetalous on entisestään kohentunut. Enemmän tonneja siirtyy vähemmillä litroilla. Kaivutyöhön on valittavana neljä eri tehoaluetta, jotka on merkattu kirjaimin P+, P, S ja E.

Vastapaino painaa viisi tonnia, jolloin eri työlaitteiden kuten kallistuvien kauhanpyörittäjien kanssa työskentely helpottuu ja kone on vakaampi. Toki lisääntynyt paino takapuolessa tuo myös lisävoimaa kaivutyöhön. Puomin päässä on nyt viiden tonnin kuorman kestävä, uusi nostolenkki.

Doosanilta luvataan, että uusi hydrauliikkajärjestelmä antaa työlaitteille 30 prosenttia enemmän tehoa kuin vastaavsisa malleissa aiemmin. Näin ollen puomin liikkeiden ja lisähydrauliikan samanaikaisen käytön luvataan olevan jouheaa ja kaikki liikkeet toimivat synkronissa.

Nyt kauhanpyörittäjien käyttökin otetaan Doosanilla mukavasti huomioon jo suunnittelupödällä. Uusi “Tiltrotator mode” on lisätty asetuksiin, jolloin nappia painamalla saadaan oikea virtaus puomin päähän pyörittäjälle. Vastapaine on eliminoitu suoralla paluulinjalla tankkiin, jolloin kallistuksen ja pyörityksen hallinta on tarkkaa.

Käännön aloittaminen ja lopettaminen ei aiheuta enää värinää ja heilumista nostettavaan kappaleeseen. Uusi “fine swing” toiminto lisää koneen ympärillä työskentelevien turvallisuutta etenkin taakkojen siirtotilanteissa. Ylävaunun kääntö kiihtyy pehmeästi ja hidastuu myös ennen pysähtymistä.

DoosanCONNECT-etähallintajärjestelmä on vakiona tässäkin kaivukoneessa, kuten kaikissa muissakin yli 14 tonnia painavissa malleissa.

Tekniset tiedot Doosan DX245NHD-7

  • Vakiokauhan koko: 1 300 l
  • Työpaino: 25.1 t
  • Kaivusyvyys: 6 595 mm
  • Ulottuvaisuus maantasossa 9 715 mm
  • Kaivukorkeus: 6 825 mm
  • Leveys (600 mm tela): 2 540 mm
  • Korkeus: 3 006 mm
  • Kuljetuspituus: 9 522 mm
  • Perän kääntösäde: 2 815 mm
  • Vetovoima: 248 kN
  • Murtovoima kauha: 16,5 t
  • Kaivuvoima: 11,5 t
  • Nostovoima (etäisyys 6 m): 8,78 t
  • Siirtonopeus hidas/nopea: 3/5,3 km/h
  • Moottori: Doosan DL06V Stage V
  • Teho 131 kW

Teksti: Konepörssi, Olli Päiviö