Julkaistu: 13.03.2017



Doosan Bobcat EMEA täydentää Doosanin tela-alustaisten kaivukoneiden viitossarjan perhettään. Isompi pää on jo Stage IV-vaiheen viitosperhettä, mutta pienemmissä malleissa päivitettävää vielä on. Tekniikaltaan ja ulkomuodoltaan sekä muilta ominaisuuksiltaan kaikki viitosperheen koneet ovat varsin samasta puusta veistettyjä. Nyt esitelty DX225LC-5 sijoittuu 22 tonnin kokoluokkaan. Moottorina on kuusisylinterinen, luotettavaksi koettu Doosan DL06P. Teholukemaksi annetaan 124 kilowattia ja päästöjä kuritetaan pakokaasujen takaisinkierrätyksellä (EGR) ja AdBluen eli urealiuoksen avulla (SCR). Kuusisylinterinen moottori edesauttaa pitämään matalampia työkierroksia kuin nelisylinterisellä.

Polttoaineen kulutuksen päivittäinen tai myös pidemmän ajanjakson tarkkailu onnistuu suoraan näytöltä. Edelleen parempaan talouteen tähtäävät viitosperheen automaattinen tyhjäkäynnille pudotus sekä 3-60 minuutin aikaväliin säädettävä moottorin automaattisammutus. Doosan DX225LC-5 varustellaan jo tehtaalla Doosanin omalla etäseurantajärjestelmällä, joka kantaa nimeä Doosan Connect State. Sen käyttö on nyt asiakkaalle ilmaista kolme ensimmäistä vuotta kaikissa yli 14 tonnin painoisissa malleissa.

Ohjaamo viitossarjan kaivukoneissa on uutta suunnittelua ja isompi kuin edellisessä kolmossarjassa. Kaivuvipujen konsolit liikkuvat yhdessä istuimen kanssa. Lisähydrauliikkaa työlaitteille voi ohjata joko kaivuvivuista tai jalkapolkimella. Koneen ohjausjärjestelmään on tehty esiasetukset hydraulipaineen ja –tuoton suhteen yhteensä kymmenelle eri työlaitteelle. Kaivuvipuja on lyhenentty ja suoraan ajoa hallitaan nyt erillisellä jalkapolkimella. Se on sijoitettu perinteisten ajopolkimien vasemmalle puolelle.

Puomi ja kauhanvarsi on ovat tehty paksummasta levystä kuin aiemmin. Kaikki puomiston laakerit ja tapit kestävät valmistajan mukaan  nyt aiempaa kauemmin. Vakiona on nyt ilman esisuodatus, joka blokkaa pölyä, likaa, hyönteisiä ym. tehokkaasti taaten puhdasta ilmaa varsinaiselle ilmansuodattimelle. Myös ohjaamon imuilmasuodatin on paremmin suojattu ja sijoituspaikka on parempi vaihtoa ajatellen.

Doosanin mukaan valmius Trimble 2D - tai 3D –koneohjausjärjestelmiä varten varustellaan jo tehtaalla helpon jälkiasennuksen varmistamiseksi.

Doosan DX10Z

Toinen uutuus on 1200 kiloa painava, hydraulisesti säädettävällä alavaunun leveydellä varustettu  Doosan DX10Z.  Sen minimileveys on 710 ja telat levitettyinä 1100 millimetriä. Sillä on helppo ajaa saneerauskohteissa rakennusten sisään ja telarungot levennettynä kaivuvakaus on kuitenkin hyvä. Myös puskulevy on säädettävissä telaleveyttä vastaavaksi. Ovesta sisään ajamista sekä ahtaisiin tiloihin siirtymistä helpottaa taakse tarpeen mukaan taitettava turvakaari. Työskenneltäessä kaari on tietenkin oltava taitettuna yläasentoon.

Koneen teoreettinen maksimi kaivusyvyys on 1,82 metriä, joten ainakin puolentoista metrin kuoppa sillä helposti syntyy. Molemmat vipukonsolit voidaan nostaa ylös, eikä kaivaminen onnistu ennen kuin ne on laskettu alas istuimen sivuille.  Voimansiirrossa on kaksi nopeusaluetta: 2,1 ja 3,1 kilometriä tunnissa.

Lisähydrauliikan letkujen viennit ovat puomin sisällä suojassa. Moottorina on Kubota D722 tehoilla 7,4 kilowattia. Tähän miniluokan kaivajaan on saatavilla tehtaalta niin sanottu ”demolition kit”. Se tarjoaa lisäjäähdytystä ja sen avulla esimerkiksi hydraulista iskuvasaraa voidaan käyttää jatkuvasti.

Suomessa Doosan-maarakennuskoneet myy RealMachinery Oy.

Teksti: Konepörssi, Olli Päiviö

Edustuksiamme