Ensimmäinen ysisarjan Develon Maanrakennusliike Vähätalolle
Julkaistu: 06.11.2025
Maanrakennusliike Vähätalo Oy on lietolainen kolmannen polven perheyritys, joka on erikoistunut maarakennusurakointiin, teiden talvihoitoon, maa-aineskuljetuksiin sekä työkonevuokrauksiin. Yrityksen asiakaskuntaan kuuluvat lähinnä alueen kaupungit, kunnat sekä Puolustusvoimat lähinnä Varsinais-Suomen alueella. Haastavat työtehtävät vaativat henkilökunnan korkeaa ammattitaitoa sekä laadukkaan konekannan, ja hyvänä esimerkkinä panostuksesta kalustoon toimii syyskuun lopussa yrityksen riviin saapunut, Suomen ensimmäinen Develon DX260LC-9.
Maanrakennusliike Vähätalon historia juontaa 1970-luvulle, jolloin Pertti Vähätalo aloitti yritystoiminnan. Seuraavaksi johdon otti puolestaan Pertin poika Tomi Vähätalo, joka on edelleen tuttu näky yhtiön työkohteissa. Nyt yrityksen toiminta on siirtynyt Tomin pojalle Tatulle, ja noin 15 henkilöä työllistävä yritys on edelleen tunnettu tehokkuudestaan sekä aikataulujen pitävyydestä. Monipuolisten työtehtävien suorittaminen vaatii laajan konekalusto, ja Vähätalon riveistä löytyykin noin kymmenen kaivukonetta aina 30 tonnin kokoluokkaan, kaksi poravaunua, jyrä, kasettiautoja, puoliperävaunuja, nosturiauto, traktoreita sekä runsaasti pienkoneita ja lisälaitteita.
Doosaneista Develoniin
Maanrakennustyöt 13-vuotiaana aloittanut Tatu Vähätalo kertoo RealMachineryn edustamien Develonien eli entisten Doosaneiden toimineen yrityksen luottokoneina jo vuosien ajan.
Uusi Develon DX260LC-9 tarjoaa 20 prosentin tehon ja 20 prosentin väännön kasvun sekä taloudellisesti hyvin merkittävän kahdeksan prosentin polttoaineen kulutuksen laskun.
”Meille nyt saapunut kone on neljäs Doosan tai Develon, ja merkki on saavuttanut luottamuksemme korkean hinta-laatusuhteen sekä kuljettajien antaman hyvän palautteen vuoksi. Pari viimeistä konetta on hankittu RealMachineryn Tero Leiniön kautta, ja niin Teron kuin koko RealMachineryn palvelun taso myynnin ja jälkimarkkinointipalveluiden osalta vastaa hyvin korkeaan vaatimustasoomme”, kertoo Tatu Vähätalo.
”Uuden koneen hankkiminen tuli ajankohtaiseksi keväällä, ja Tero kertoi mahdollisuudesta saada ysisarjalainen heti tuoreeltaan käyttöömme vanhempien mallien sijaan. Hintavertailujen jälkeen päädyimme uutuuskonekaupan solmimiseen huhtikuussa, ja kone saapui meille sopimuksen mukaisesti suoraan Maxpo-näyttelystä”, Vähätalo lisää.
Varustelu käyttötarpeen mukaan
Vähätalot tietävät tarkoin työtehtäviensä vaatimukset, ja uutuuskone varusteltiin tarkoin tehokkuuden ehdoilla.
”RealMachinery hoiti varustelun sovitussa aikataulussa, ja mukaan pakettiin hommattiin esimerkiksi Engcon-kauhanpyörittäjä pikaliittimellä, rasvari sekä lisävaloja. Valinnat ovat muotoutuneet kuljettajien kokemusten kautta, ja esimerkiksi pikaliitin varmistaa, että kauhanpyörittäjä tulee irrotettua tehtävissä, jossa sen käyttö ei ole tarpeellista. Käytössämme on myös Leican koneohjausjärjestelmä, jonka tarkkuus on tarpeellinen useissa vaativissa urakoissamme.”
”Merkittäviä tekijöitä hankinnassamme olivat myös uuden ysisarjalaisen kovat tekniset lukemat, sillä 20 prosentin tehon ja väännön kasvu yhdistettynä kahdeksan prosentin polttoainekulutuksen laskuun on erittäin houkutteleva yhdistelmä. Voiman puolesta lupaukset näyttävätkin jo lunastetuilta, ja jatkossa seuraamme polttoaineen kulutuslukemia tarkoin. Uutuuskoneelle on luvassa meidän perinteinen 6–7 vuoden elinkaari palveluksessamme, joten siinä ajassa polttoainesäästöillä on jo huomattava merkitys”, korostaa Vähätalo.
Nimikkokoneella kelpaa
Maanrakennusliike Vähätalon periaatteena on, että isoimmilla koneilla on oma vastuullinen kuljettajansa. Kunnian uuden ysisarjalaisen käytöstä on saanut alan kokenut ammattilainen Vesa-Matti Mäki-Ontto.
Uuden ysisarjalaisen ohjaamo saa kuljettajilta kiitosta ergonomian, näkyvyyden ja hiljaisuuden ansiosta. Hallintalaitteet ovat loogisia ja mahdollistavat tarkan työskentelyn, ja myös kauhanpyörittäjän ja koneohjausjärjestelmän hallinta sujuu vaivattomasti.
”Olen ollut Vähätalon palveluksessa jo vuodesta 1997, ja karkean arvion mukaan olen työskennellyt Doosanien ja Develonien ohjaamoissa noin 24 000 tunnin ajan. Tämän kokemuksen perusteella vertailu onkin helppoa, ja uusi ysisarjalainen on jo lyhyessä ajassa vakuuttanut. Tehon ja väännön lisäyksen huomaa selvästi, ja muutenkin koneet liikkeissä on uutta sähäkkyyttä. Väännön ansiosta kierrosluvut pysyvät alhaisina ja odotan mielenkiinnolla lukemia polttoaineen kulutuksesta. Lisäyksistä huolimatta myös koneen tarkkuus on kehittynyt, ja Develonin ja Leican yhdistelmällä työskentely täyttää asiakaskunnan vaatimukset vaivatta. Luonnollisesti myös ohjaamon mukavuus on minulle tärkeää, ja hyvän ergonomian lisäksi olen kiinnittänyt huomiota ohjaamon hiljaisuuteen”, kertoo Mäki-Ontto.
Ysisarjalaisia odotettu
Maanrakennusliike Vähätalon luottomyyjäksi kehittynyt RealMachineryn Turun toimipisteen konemyyjä Tero Leiniö on kuunnellut luonnollisesti hyvin tarkkaan asiakaspalautteen suosikkimerkin uutuusmallin suoriutumisesta.
”Tutustuin uuteen ysisarjaan myyjäkoulutuksissa hyvin tarkoin, ja selväksi tuli, että nyt saapuvan mallisarjan tuotekehitykseen oli panostettu Develonilla valtavasti. Uudistuksissa on selvästi onnituttu, ja asiakkaiden toiveet on otettu hienosti huomioon. Myös Suomessa uutta ysisarjaa oli asiakaskuntamme parissa kyselty hyvin innokkaasti, ja ensimmäisten käyttäjäkommenttien mukaan lopputulos on vastannut koviin odotuksiin. Mallisarjan myynti onkin lähtenyt nyt koneiden saapuessa vauhdikkaasti käyntiin, ja Develonin kilpailukykyinen korkokampanja on myös herättänyt asiakaskunnan kiinnostuksen. RealMachineryn myynti- ja jälkimarkkinointipalvelut ovatkin valmiina toimittamaan uutta mallisarjaa maamme urakoitsijoille, ja tuttuun tyyliimme myös yksilölliset varustelut onnistuvat vaivattomasti”, tiivistää Leiniö.
Teksti ja kuvat: Konepörssi, Tapani Palo