Julkaistu: 20.05.2022

Usealla Doosanilla urakoiva Teknirak Oy hankki vuodenvaihteessa uuden Doosan DX235LCR-7 tela-alustaisen kaivinkoneen. Perinteitä kunnioittaen kyseessä on ensimmäisen Suomeen toimitettu 7-sarjan DX235LCR-7.

TekniRak Oy on palvellut pääkaupunkiseudulla toimivia rakennusliikkeitä ja muita rakennuttajia vuodesta 1992 lähtien. Yritys tunnettiin aiemmin nimellä TM-Päällyste ja Maanrakennus Oy. Nimi vaihdettiin vuonna 2020 TekniRak Oy:ksi vastaamaan paremmin yrityksen nykyistä liiketoimintaa.

- Yritys on vuosien aikana kasvanut luotettavaksi ja sopivankokoiseksi maanrakentamisen yhteistyökumppaniksi. Kokomme puolesta pystymme kantamaan vastuun niin pienistä, kuin suuristakin urakoista ja palvelemme joustavasti asiakkaita tarpeen mukaan. Toimimme pääsääntöisesti pääkaupunkiseudun alueella ja työllistämme keskimäärin 20 maanrakentamisen ammattilaista, sanoo TekniRak Oy:n toimitusjohtaja Jari Kekkonen.

Yrityksen konekalusto kattaa 14 kaivinkonetta, paalutuskoneen ja muuta alaan liittyvää kalustoa. Kaivinkoneista 12 on Doosaneita. Keväällä 2020 taloon tullut Doosan DX350LC-7 oli ensimmäinen koskaan Suomeen toimitettu Doosanin kyseisen kokoluokan kone. Koneen valmistenumero on 003 ja se oli ensimmäinen 7-sarjalainen Suomessa.

- Kyseinen kone oli myös meidän ensimmäinen uutena hankittu koneemme. Kone tilattiin samalla reissulla, kun kävimme RealMachineryn konemyyjän Vesa Hietalan kanssa tutustumiskäynnillä Doosanin tehtaalla Koreassa vuonna 2019. Nyt pari vuotta myöhemmin olemme tehneet 8 kauppaa uusista 7-sarjan Doosaneista, joista kaksi konetta on vielä tulossa. Meillä on kolme DX350LC-7 konetta, yksi DX420LC-7, yksi DX235LCR-7 ja yksi DX140LCR-7. Kesäksi on tulossa vielä yksi DX235LCR-7 ja Maxpoon taittopuominen DX140LCRD-7, joka on varustettu porapaalutuslaitteistolla, listaa Kekkonen.

7-sarjalaiset ovat suoriutuneet työtehtävistään hyvin.

- Koneet ovat toimineet pääsääntöisesti hyvin ja palaute kuljettajienkin suunnasta on ollut positiivista. Joitain pieniä o-rengasjuttuja on ollut, mutta RealMachineryn jälkimarkkinointikoneisto on hoitanut nuo ongelmat hyvin kuntoon. Yksi suurimpia syitä yhteen konemerkkiin keskittämisessä on toimivat jälkimarkkinointipalvelut. RealMachinerylla on koko maan kattava verkosto ja ammattitaitoistaapua on aina saatu ripeästi paikalle, jos tarvetta on ollut.

Nykyisin TekniRakin koneissa on pääsääntöisesti huoltosopimukset.

- Kun kalusto on uutta, niin huoltosopimus on järkevä ratkaisu. Koneet tulevat huolletuksi ajallaan ja pysyvät sitä kautta mahdollisimman hyvässä kunnossa. Lisäksi uusiin koneisiin saatavilla oleva jatkotakuu on meille asiakkaana turvaa tuova vaihtoehto.

SUOMEN ENSIMMÄINEN DOOSAN DX235LCR-7

Vuodenvaihteessa TekniRakille saapunut Doosan DX235LCR-7 on sekin oman mallinsa ensimmäinen 7-sarjalainen Suomessa. Kekkosen mukaan koneeseen tehtiin yksi tärkeä ja oleellinen lisävarustelu tehtaalla, jonka jälkeen kaikki tämän mallin koneet tulevat Suomeen samalla ratkaisulla.

- Koneeseen asennettiin suoraan tehtaalla tuhat kiloa normaalia painavampi vastapaino. Se ei kuitenkaan lisää koneen mittoja mihinkään suuntaan, vaan lisäpaino on aikaansaatu huomaamattomasti laittamalla vähän raskaampaa tavaraa vastapainon kuorien sisälle. Tämä vastapaino tuo sivusuuntaista vakautta lisää koneeseen, mikä on todella tärkeä ominaisuus. Telan suuntainen kapasiteetti ei riitä, koneen pitää pysyä stabiilina kaikissa asennoissa. Lastaus tai kaivaminen optimaalisessa asennossa ei ole aina mahdollista. Koneen vaunu pyörii ympäri 360 astetta ja silloin vakautta tarvitaan joka suunnalle. Kone on lisävastapainon myötä vakaa ja erittäin hyvä käyttää, sanoo Kekkonen.

Myös uudella Doosan DX235LCR-7 koneella alusta asti työskennellyt Mikko Selenius on samoilla linjoilla.

- Vastapaino tuo koneelle hyvin lisää massaa ja se pysyy paremmin balanssissa. Vastapainon ansiosta pystymme käyttämään isompia kauhoja, joissa on tietysti täten myös isompi tilavuus. Pari viikkoa sitten pääsin kokeilemaan konetta kunnon kaivutöissä ja se pärjäsi erittäin hyvin isompien koneiden seassa.

Selenius omaa yli 20 vuoden kokemuksen maanrakennustöistä. TM-Päällyste ja Maanrakennus Oy:llä mies aloitti syyskuussa 2001. Myös aikaisemman sukupolven Doosaneista on vankka kokemus.

- Tämä on järjestyksessään kolmas DX235-malli, jolla ajan. Edellisetolivat 5-sarjalaisia ja tulivat meille noin 1000 tuntia ajettuina. Tämä 7-sarjalainen on ensimmäinen täysin uusi DX235-mallin kone itselle. Lisäksi kokemusta löytyy Doosanin DX225- ja DX255-malleista, listaa Selenius.

Uudessa koneessa lähestyy nyt ensimmäinen 500 tunnin huolto ja Selenius on ollut tyytyväinen uuteen työkaluunsa.

- Kun verrataan 5-sarjalaiseen, niin hyviä päivityksiä on tullut paljon.Tehoa on tullut lisää, kone on nopea, hydrauliikka  on parempi ja ohjaamossa on paljon uutta. Esimerkiksi 360-kameroiden kehitys menee hurjaa vauhtia eteenpäin ja niiden kautta näkee selvästi joka puolelle konetta. Tämä on tärkeä turvallisuustekijä, koska työmailla liikkuu paljon ihmisiä eri työtehtävissä, eikä isosta koneesta, pelkästään ohjaamosta katsomalla, näe kaikkiin suuntiin. Kuljettajaystävällisyyttä on nostettu entisestään. Istuin on uusi ja varustettu muun muassa handsfree-mallisella La-puhelimella ja bluetooth-järjestelmällä, listaa kuvaushetkellä Espoon Olarissa isolla kerrostaloja autohallityömaalla urakoimassa ollut Selenius.

KAHVAOHJAUS HELPOTTAA KONEEN LIIKUTTELUA

Yksi lisävaruste on ollut ylitse muiden.

- Koneen ohjainkahvojen rullia käyttämällä, tela-ajo ja niiden ohjaus onnistuvat suoraan kahvoista, eikä polkimia tarvitse käyttää. Todella näppärä ja työtä nopeuttava ominaisuus, kun sitä oppi käyttämään. Tämä ominaisuus oli minulla jo edellisissä koneissa ja ilman tätä ominaisuutta en konetta enää haluaisikaan. Kahvoissa on myös pyyhkijöiden ohjaus ja tässä uudessa mallissa on myös paremmat pyyhkijät. Edessä on aikaisempaa isompi sulka ja oman sulkansa on saanut myös alaikkuna. Aina ei tehdä töitä auringonpaisteessa, joten tämäkin ominaisuus on hyväksi todettu.

Lisälaitteina koneesta löytyvät muun muassa Rototiltin tiltti pihdeillä sekä Novatronin 3D-koneohjausjärjestelmä, jonka antennitolpat on teipattu tyylikkäästi Teknirakin vihreiksi.

- Tänä päivänä nuo kaksi lisälaitetta ovat lähes pakolliset työmailla. Tiltti tekee koneesta monipuolisemman ja käytämme siinä olevia pihtejä paljon myös nostotöissä. 3D-laitteet helpottavat kaivuutöitä huomattavasti ja koneen kuljettaja pystyykin toimimaan melko itsenäisesti kaikissa työtehtävissä, toteaa Selenius.

DOOSAN DX140LCR-7 VIIMEISTELYTÖIHIN

Huhtikuussa Teknirakille saapunut 14-tonninen Doosan DX140LCR-7 on myös varustettu 3D-laitteilla ja tiltillä. Talon pienintä päätä edustava kone pääsee viimeistelytöihin.

- Koneessa on 700 milliset rautatelat ja pienikokoisella koneella mahtuu kulkemaan myös ahtaissa tiloissa. Tällä nyt saapuneella koneella tullaan viimeistelemään rakennusten pihoja, sekä tekemään profilointeja ja tasauksia. Toukokuussa tuleva taittopuominen DX140LCRD-7 kone puolestaan varustellaan porapaalutustöihin sopivaksi, toteaa Kekkonen lopuksi.

Teksti: Taneli Jokela, RealMagazine

Uusin 7-sarjalainen, Doosan DX140LCR-7, toimitettiin TekniRak Oy:lle huhtikuussa.

Mikko Selenius on ollut tyytyväinen uuteen 7-sarjalaiseen Doosaniin.

TekniRak Oy:n koneet on teipattu tyylikkäästi. Myös 3D-mittalaitteiden antennit on yrityksen väreissä.