Doosaneita talon täydeltä - Suomen Tehokaivu Oy
Julkaistu: 30.10.2017
Suomen Tehokaivu Oy on varsin tuore tekijä yrityskartalla. Kuluvan vuoden alussa toimintansa aloittanut maarakennusyritys toimii nyt jo ympäri Suomen. Töitä tehdään nykyaikaisella kalustolla. Neljä talon viidestä Doosan-kaivukoneesta on tämän vuoden mallia. Myös tekijät ovat nuorta sukupolvea. Yrityksen toimitusjohtaja Olli Alatalo sanoo työntekijöiden keski-iän olevan alle kolmekymmentä. Itsekin Olli on vasta reilu kolmekymppinen.
Lapin maaseudulla lapsena vietetyt kesät tekivät alun perin oululaiseen Olli Alataloon lähtemättömän vaikutuksen. Tuolloin ei niinkään Lapin luonnon kauneus, vaan se, että Olli pääsi silloin jo vaahtosammuttimen kokoisena ajamaan traktoria. Ja siitä se sitten lähti, niin kuin monesti todetaan. Edelleenkin nuorta polvea edustava Olli on työskennellyt maarakennus- ja konealalla jo lähes viisitoista vuotta, niin etelässä kuin pohjoisemmassakin Suomessa. Jossain vaiheessa, maata muiden töissä kiertäessään, hänelle tuli ajatus oman yrityksen perustamisesta. Pohjois-pohjanmaalaiseen päättäväiseen tyyliin ei siinä sitten enää kauaa mennyt, kun toiminta oli käynnissä. Viime vuoden syksyllä alkaneet valmistelut kiteytyivät tämän vuoden alussa käynnistyneeseen yritystoimintaan. Kiitos alkuvaiheen tapahtumista kuuluu myös RealMachineryn Mikko Uusi-Marttilalle, jonka kanssa Alatalolla on pitkä historia. Toiminta lähti vilkkaasti liikkeelle. Vuoden alussa perustettu Suomen Tehokaivu Oy hankki tuolloin kolme Doosan-kaivukonetta, kaksi uutta (DX300LC-5 ja DX255LC-5) sekä yhden käytetyn (DX235LC-5). Kaupat tehtiin Oulun RealMachineryn konemyyjän Pekka Karjalaisen kanssa. ”Pekankin kanssa on oltu tuttuja jo useamman vuoden ajan”, sanoo Olli. Lisäksi Olli toteaa olevansa eräänlainen konealan hengenheimolainen RealMachineryn Oulun pisteen korjaamopäällikön kanssa. Muutoinkin hän sanoo päässeensä hyvin juttuun RealMachineryn eri paikkakuntien huoltopisteiden kanssa. Se helpottaa asioiden hoitoa oleellisesti.
Suomea kiertämään
Sittemmin Kiiminkiin asettunut Alatalo on työskennellyt jo viimeiset pari vuotta etelässä. Nytkin hänet tavoitettiin Tuusulantien varrelta uuden autopesulan pohjatöitä tekemässä. Allaan Ollilla oli tuliterä Doosan DX300LC-5 -kaivukone, joka luovutettiin hänelle syksyn Maxpo-näyttelyn yhteydessä. Samanaikaisesti toimitettiin yritykselle myös toinen uusi DX255LC-5-kone. Työkonelaivueessa on nyt siis yhteensä viisi Doosania. Lisäksi käytössä on yksi vuokrakone, sekin tietenkin Doosan. Tammikuussa toiminnan alkaessa työntekijöitä oli kaksi, joista Olli toinen. Nyt väkeä on jo kahdeksan. Joka koneelle on siis oma kuskinsa ja muutama jalkamies montun pohjalle. Kaikki koneet ovat parhaillaan maarakennustöissä eri paikoissa ympäri Suomen. Toimialueeksi Alatalo määrittelee Helsingin ja Sodankylän välisen alueen. Yritys toimii kohteissa pääasiassa aliurakoitsijana, mutta pieniä kokonaisurakoitakin on jo tehty. Repertuaariin kuuluvat kaikki mahdolliset maarakennustyöt.Toimeksiantajia ovat rakennus- ja maarakennusliikkeet. Nyt on oltu mukana jo hallien sekä liike- ja asuinrakennusten pohjia tekemässä. Myös tierakennuskohteita on hoidettu. Kysyttäessä miehen työskentelyä etelässä, sanoo hän yksinkertaisesti syyksi lyhyen talven. Etelässä rakennuskausi on huomattavasti pohjoista pidempi. Vaikka viikot kuluvatkin pääkaupunkiseudulla, käy Olli aina viikonloput kotona Kiimingissä hoitamassa paperihommat.
Hyvin varusteltu konearsenaali
Viiden koneen tukena on tuhti paketti kauhoja, yhteensä noin kolmekymmentä. Luiska- ja kuokkakauhat ovat peräisin pääosin Oulun Kauha Oy:ltä. Ollin DX300:ssa on Marttiinin kallistaja ja mR-26-pyörittäjä. Uusimmassa DX255-koneessa on Encgon EC30 pihtivarustuksella. Muissa koneissa onkin sitten kotimaiset Marttiinin varusteet kauhan ja puomin välissä.
Kaikissa koneissa on myös Novatron X Site Pro 3D -koneohjausjärjestelmä laatua tekemässä. Iskuvasaroita on talossa yksi. Se on noin parin tonnin painoinen Bretec L30C. Kaikki kaivukoneet on kuitenkin varustettu vasarahydrauliikalla sekä suojauksella (kivivarustuksella), joten Bretecin käyttö onnistuu missä vain. Toinen DX255-koneista on varustettu leveillä telalapuilla, joka laajentaa näin koneen käyttökohteita. Suurimpiin DX300-koneisiin on vielä yksi pidempi kaivupuomi, joka voidaan vaihtaa tarvittaessa alkuperäisen tilalle. Tällöin kymmenen metrin kaivu-ulottuvuus kasvaa 18 metriin.
Olli Alatalon mukaan Doosanin koneet ovat osoittautuneet luotettaviksi ja hänen mielestään niiden hinta-laatusuhde on kohdallaan. Kuljettajilta saadun palautteen mukaan käyttömukavuus on hyvä, jonka Ollikin vahvistaa. Jopa muiden maarakennusyrittäjien kuljettajat ovat kehuneet koneita, nimenomaan juuri viitossarjan Doosaneita. Ja lavettikuskitkin kehuvat käytettävyyttä, vaikka eivät olekaan ammattilaisia kaivukoneen puikoissa. Doosanit on helppo poimia kyytiin ilman suurempaa kokemusta niistä. Kuskit siis tykkäävät koneesta, joten on odotettavissa laadukasta työnjälkeä. Ollin mukaan kaikki työmaat pyritään hoitamaan, kuten itselle tekisi.
Vauhtia vapaa-ajallakin
Jos on Ollilla vauhti päällä viikolla työmailla, on sitä tarjolla viikonloppuisin vieläkin enemmän. Hän nimittäin ajaa moottorikelkkacrossia Suomen mestaruus -tasolla. Plakkarissa on yksi SM-pronssi ja yksi Suomen Cupin voitto. Tulevana talvena hän lähtee taas hakemaan täydennystä palkintokaappiinsa. Toinenkin vauhtihirmu perheestä löytyy. Viisitoistavuotias pikkuveli Pekka on jo kelkkacrossin junnumestari ja tulee kiertämään Ollin mukana tallikaverina talven tapahtumissa. Kisoissa nähdään siis suomenmestaruustaistelun lisäksi Alatalon perheen sisäinen kelkkakunkkumittelö. Alatalon snowcross-tallin Skidoo-kelkat on varustettu asiaankuuluvasti RealMachineryn tarroilla. Sarja pärähtää käyntiin tammikuun loppupuolella Seinäjoella. Suomen Tehokaivu Oy:n toiminta on käynnistynyt vilkkaana. Kaikki koneet ovat olleet täystyöllistettyjä, ja usko tulevaisuuteen on hyvä. Alatalo ei kiellä harkitsevansa lisäkoneiden hankintaa. Yksi isompi ja muutama pienempi kaivukone (8–14 t) tulisi hänen mielestään ehkä ”laittaa” pohjanmaalaiseen tyyliin todeten. Ja kun Ollin motto on ”toimintaa”, voidaan hyvinkin odottaa uusia koneluovutuksia.
Teksti: Konepörssi, Esa Suominen